Måndag och mycket att göra – då passar en TAG bra!

Den här hittade jag inne hos C R M Nilsson.

1. What book is on your nightstand now
Jag har inga speciella böcker på nattduksbordet men den jag håller på att läsa just nu är En syster i mitt hus av Linda Olsson.

2. What was the last truly great book that you read?
Jag har gett några 5:or men inte så många det här året. Men det får bli Gånglåt av Elin Olofsson.

3. If you could meet any writer – dead or alive – who would it be? And what would you want to know?
Jag har ju haft turen att möta många spännande författare i olika sammanhang. Så jag tar en som varit död länge – Selma Lagerlöf. Jag skulle vilja höra mer om hennes möjligheter och hur hon hanterade omgivningen, inte minst som kvinna och författare.

4. What books might we be surprised to find on your shelves?
Det finns en del böcker som är länge sedan jag läste och som jag heller inte tror jag bloggat om. Backlash av Susan Faludi gjorde stort intryck. Även en del böcker inom filosofi, som Stora filosofilexikonet. Rätt många böcker om den minoiska kulturen som jag hade som specialintresse under många år.

5. How do you organize your personal library?
Bokstavsordning efter författarens efternamn. Läs här så får ni veta mer.

6. What book have you always meant to read and haven’t gotten around to yet? Anything you feel embarrased never to have read?
Odyssén och Illiaden är något som jag känner jag borde gett mig på med tanke på mina föräldrar och mina intressen. Det får vara svar på bägge frågorna.

7. Disappointing, overrated, just not good: what book did you feel you were supposed to like but didn’t? Do you remember the last book you put down without finishing?
Under sådana här frågor plockar jag ofta fram Aagat av Marlene van Niekerk. Lät som en bok i min smak, men jag orkade bara halvvägs.

Det är ett tag sen, jag har blivit bättre på att inte ens börja på böcker som jag inte tror jag ska slutföra. Sen senaste som jag gav en chans men inte slutförde var Kryptan av Kate Mosse.

8. What kinds of stories are you drawn to? Any you stay clear of?
Jag gillar ju deckare, framförallt sådana där det ska lösas en gåta. Lyckliga kärlekshistorier behöver jag också. Det jag undviker är berättelser med långa miljöbeskrivningar, eller där personerna konsekvent kategoriseras utifrån sitt utseende.

9. If you could require the president to read one book, what would it be?Skuggbarn av Caroline Engvall.

10. What do you plan to read next?
Har några som jag borde läsa nu men det lutar åt Spåren vi lämnar efter oss av Pernilla Ericson, ett recensionsexemplar.