gungaI veckans utmaning skriver Kulturkollo:

  1. Berätta om den bästa kulturupplevelsen du haft under det senaste året! Bok du läst, film du sett, något på scen som var alldeles magiskt…. Hylla, hissa, beröm!
  2. Och berätta om den sämsta kulturupplevelsen du haft under senaste året! Uslaste boken, värsta kalkonfilmen, pinsammaste föreställningen… Plocka fram stora motorsågen, bara!

Jag trodde jag ju verkligen hade koll på detta, men när jag nu började fundera ett år tillbaka så inser jag att det var svårt. Vi har varit på några bra evenemang, men alldeles för få konserter eller teatrar. Att välja det det bästa… I vanlig ordning så anlitade jag familjen som mitt vikarierande minne. Och då blev det ju självklart.

  1. Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall. Jo, jag vet – jag tjatar. Men det är något alldeles speciellt. Den äger rum v. 45 här i Sundsvall, och jag sitter i styrelsen för den ideella förening som organiserar den. Den internationella kvällen i höstas var helt fantastiskt lyckad, inte minst ur författarnas synvinkel. Jag har skrivit mer om det här. Elly Griffiths, Peter James, Arne Dahl och Linda Olsson var dessutom väldigt trevliga och generösa att prata med efteråt.
    DSC_0143
  2. Det har funnits bra och mindre bra upplevelser på film-, musik- och bokfronten. Men de där riktiga bottennappen har faktiskt lyst med sin frånvaro. Jag har inte gett betyg 1 till någon bok. Men två stycken har fått betyg 2 och för att göra saken enkel så väljer jag en av de två: Apple Tree Yard av Louise Doughty. I översättning heter den Kvinna inför rätta och den har verkligen hyllats. Men så här skrev jag i min recension (hela kan ni läsa här): Jag finner inte Apple Tree Yard det minsta spännande, och förutom att det är en dramatisk händelse som är navet i historien så finns det inget som gör att jag förstår att den karakteriseras på det här sättet. Så jag blir besviken. Det här är för mig en relationsroman, en psykologisk studie. Den saluförs som ”årets bästa thriller”, och det sätter helt andra förväntningar.
    appletree