ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar du här.

Det har varit en intensiv och mycket händelserik vecka med en längre tjänsteresa, husvisningar, husförsäljning och så förstås Eurovision. Både semifinalerna och finalen i går kväll/natt. Grattis till Ukraina! Helt otippat för min del. Vill ni se mina Eurovisionfavoriter så finns de i det här inlägget.

Det har inte blivit många rader läst, tempot har varit för högt och inte ens på kvällarna har jag orkat läsa så mycket, ögonlocken har varit för tunga. Så egentligen håller jag på med samma bok som förra veckan. Den kommande torsdagen är det träff i Bokcirkeln på jobbet och jag hade tänkt läsa boken. Men det har inte funkat att ladda ner den från bibliotekets hemsida, så om jag ska läsa den måste det ske strömmande på datorn. Får se om jag orkar det. Boken är De våra av Lars Andersson. Det är en kriminalroman som utspelar sig 1944 i Värmland. Smakbiten kommer från början av boken.devåra

Han lutade sig framåt. Det hade blivit ytterligare lite ljusare och en del av dagsljuset letade sig ner mellan grenarna och föll på föremålet vid hans fot. Det var en människa. När han vände upp ansiktet grinade det emot honom som ett spelfält för mörka och vita fläckar, de gick ihop och isär, där fanns också några stora, stelnade sårytor som hade bakats in i jord och barr.