I veckans utmaning skriver Kulturkollo om schlager och Eurovision. Passar som hand i handske för mig som varje år följer detta underbara spektakel. Men hur i all sin dar ska jag kunna välja? Nej, se det kan jag inte. Ni får hålla tillgodo med något annat så här på förmiddagen samma dag finalen 2016 ska äga rum.

  1. Vilken schlagerlåt är din favorit om du tänker tillbaka genom åren?

Det är fullständigt omöjligt för mig att välja bland alla godbitarna men jag bestämde mig för att koncentrera mig på vinnarna i ESC. Det blir liksom enklare då. Och så tänker jag göra en kavalkad över perioden 1974-1985. Varför? Jo, det ska ni få se nedan.

Min resa började 1974 när Abba vann. Jag var sju år och såg det året inte på ESC. Men jag och mina klasskamrater gjorde inget annat än ”lekte Abba” en lång tid framöver. Vi gungade på skolgården sjungandes Waterloo, vi spelade Abba på Roliga timmen (då vi alla ville vara Agneta, den blonda), vi började införskaffa Abbas musik och mimade på hemmaplan. Jag tror min resa in i popmusik började då, och det är svårt att greppa hur otroligt stort det var.

Från och med 1975 har jag sett nästan alla ESC, även om mina föräldrar inte var så intresserade. I vuxen ålder har jag och maken tittat de flesta åren (utom när vi bodde i USA) och vi ser numera även förprogrammen och sätter betyg. Mer glitter och glamour åt folket!

1979 vann Israel för andra året i rad! Gruppen hette Milk and Honey och låten Hallelujah. Jag var helt förälskad i den mörka rösten hos en av sångarna.

1981 så vann Bucks Fizz för Storbritannien med Making Your Mind Up. Ett lyckopiller med ett klassiskt klädbyte på scenen.

1982 var det Västttysklands tur med Nicole och Ein bisschen Frieden. En ljuv låt som jag fortfarande kan stor delar av texten på efter att vi sjungit den på skolavslutningen (med texten stencilerad på blåstencil ;-))

En av mina absoluta favoriter var Carolas Främling 1983 och det grämer mig än idag att hon inte vann. Men 1984 var det Sveriges tur och Diggi-loo diggi-ley med Herreys. Att få se Sverige vinna (för första gången för mig) var obegripligt stort och jag älskade verkligen låten.

1985 i Göteborg var det dags för La det svinge med Bobbysocks och mitt andra hemland Norge.

Jag sa att jag skulle koncentrera mig på ett årtionde men kan inte låta bli att smyga in en favorit från senare år och det är Euphoria med Loreen. Jag får verkligen rysningar av den låten!

  1. Förutom Sverige, har du någon förhandsfavorit på lördag?

Nåja, nu är Frans låt inte min favorit, men det är klart man alltid hejar på Sverige. Vi har sett förprogram och semifinalerna. Efter förprogrammen så hade jag Frankrike som favorit men efter semifinalerna så ligger Australiens bra till. Lite extra förtjust blev jag också i Nederländernas låt.