Från förlagets hemsida:sapiens Sapiens är en storslagen berättelse om människans ursprung, nutid och framtid. Historikern Yuval Noah Harari tar oss med från Homo sapiens första steg på jorden, då vi var ett däggdjur bland alla andra, till idag när vi står som världens obestridda härskare – med makt att både skapa och utplåna liv.
För cirka 70 000 år sedan var jorden befolkad av minst sex olika mänskliga arter. Ingen av dem hade någon större inverkan på den globala ekologin. Idag har bara en art överlevt – Homo sapiens. Hur blev det så? En del av hemligheten bakom framgångarna är att vi är det enda djur som kan prata om saker som existerar enbart i vår egen fantasi, såsom gudar, nationer, pengar och mänskliga rättigheter. Om detta och mycket mer handlar denna internationella bästsäljare som ger nytt bränsle åt diskussionen om vårt gemensamma förflutna och planetens framtid.

Sapiens – En kort historik över mänskligheten av Yuval Noah Harari kom ut 2015. Den gavs ut på hebreiska 2011 och engelska 2014. Yuval Noah Harari är verksam vid Hebreiska universitetet i Jerusalem och slutförde sin doktorsavhandling vid University of Oxford. Hans specialområde är världens historia och makrohistoriska processer. Sapiens är hans första populärvetenskapliga bok. Den har översatts till mer än trettio olika språk.

Sapiens – En kort historik över mänskligheten tillhör inte den typen av litteratur som är inom min bekvämlighetszon. Under en period för ca 30 år sedan så läste jag en del populärvetenskap, mest i gränslandet mellan filosofi och naturvetenskap. Men med åldern så har det blivit tyngre, kanske för att jag förväntas läsa och skriva en hel del i arbetet. Men ingår en bok i Makeutmaningen så måste jag ju gripa mig an den.

Sapiens är en relativt välskriven populärvetenskaplig bok. Det tog mig nästan en månad att läsa den, inklusive två korta pauser då jag plöjde två deckare. Det är extremt länge för att vara jag, och mycket har det med mig att göra, men också en del med boken. Populärvetenskap är besvärligare för mig, den berättar inte en historia på samma sätt som en skönlitterär bok. Det finns en röd tråd i Sapiens, och det är tidslinjen i utvecklingen av Homo Sapiens. Men Sapiens har vissa svagheter. Jag upplever den bitvis som pratig och med en del upprepningar.

I början tycker jag Sapiens är mycket intressant och jag måste fundera och reflektera på ett bra sätt. Samtidigt så gör det att det tog lång tid för mig att läsa när jag är trött. I synnerhet delen om ideologier och religioner och vad som är fiktivt (det mesta) är intressant. Men sen blir det mest en uppräkning av olika saker, och författaren förmår inte knyta ihop säcken på slutet. Han känns inte heller neutral och jag uppfattar att han har en agenda (fast jag är inte helt säker på hur jag skulle definiera den) trots att han försöker framstå som neutral och vetenskaplig.

Det jag inser i veckorna efter att jag läst den är att den är mycket användbar i diskussioner på jobbet trots att jag inte alls jobbar med den här typen av frågor. Då önskar jag att jag kunnat följa resonemanget bättre.

Omdöme: Omfattande populärvetenskapligt om utvecklingen av Sapiens.
Betyg: 3

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: A brief history of mankind
Förlag: Natur och Kultur
Översättare: Joachim Retzlaff

Mitt exemplar hade jag lånat av maken.
Utläst 24 april 2016.