Veckans-bokbloggsfraga-300x273I veckans bokbloggsfråga frågar BarnboksbloggenHur viktigt är det för dig att äga dina böcker? Köper du alla böcker du läser eller lånar du hellre? När det gäller de böcker som du vill äga, är det då viktigt för dig att ha samtliga böcker i en serie och att ha dem i samma format (pocket/inbunden, samma utgåva osv)?

Den här frågan hade jag svarat annorlunda på för några år sedan. I grunden så älskar jag att äga böcker, men med  recensionsexemplar och andra möjligheter att få böcker de senaste åren så lider vi här hemma i högsta grad av platsbrist och med den kommande flytten så blir det ännu mindre plats.

Så nej, det är inte viktigt att äga alla böcker jag läser. Jag försöker nu fokusera på att skaffa delar i de serier jag har påbörjat eller nya böcker av mina favoritförfattare. De vill jag äga. Gillar jag serien vill jag ha alla böcker. Samma format behöver det inte vara men jag blir sjukt störd när man helt byter layout i en serie (se Månkrönikan…).