ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar du här.

Det har varit en jobbig vecka på flera sätt, och jag har mer eller mindre bara slocknat på kvällarna. Trots att jag deltagit i flera bloggaktiviteter som Bokbloggsjerka, Veckans bokbloggsfråga, Kvinnoalfabetet så har jag inte riktigt orkat hoppa runt och läsa andras inlägg. Ber om ursäkt för det! Förhoppningsvis orkar jag delta mer i dag.

Jag har läst två böcker under veckan men det går långsamt. Dels Sapiens som jag gav en smakbit från förra veckan, och dels en bok om Genusmedvetet ledarskap för en kurs jag går. Men igår kände jag att jag måste ha något ”enklare” (dvs fiktivt!) så jag började på en tredje bok – Utmarker av Arne Dahl. Den har ju fått lysande recensioner så långt, så jag är verkligen nyfiken på den. Den handlar om Sam Berger, polisen som letar efter en försvunnen 15-åring.

Smakbiten kommer från sid 9utmarker

Sex snutar på en ruintomt i ösregnet.
Berger kikade runt stugknuten. Det lilla huset syntes inte. Det hade synts när de smög sig in från sidovägen och spred sig utmed tomten. Men inte längre. Regnet hade slukat det.
Han drog ett djupt andetag, det var oundvikligt.
Så en nick mot den närmaste ruinen; två man hukade sig in i regnstormen. Ny nick åt andra hållet; ytterligare två man efter, försvann som i en illa redd soppa. Så gav sig Berger själv av, följd av en andhämtning på randen till snyftning.