Bokens baksidetext: simonochsophieSophie är 15 år och skolans snyggaste tjej, alltid omgiven av beundrande kompisar. Simon är en av dem som ständigt trackas av Sophie och hennes gäng.
   På påsklovet är alla Sophies vänner bortresta och i brist på annat knackar hon på hos Simon i huset intill. Han blir både förvånad och irriterad, men upptäcker snart att Sophie är annorlunda än i plugget. En kväll berättar hon något som hon aldrig vågat säga till någon tidigare. Det leder till att saker förändras mellan dem. Men hur ska det bli när skolan börjar igen?

Simon & Sophie av Emma Granholm kom ut 2006. Emma Granholm är en svensk författare som arbetat som nyhetstecknare/illustratör. Simon & Sophie är hennes debutroman.

Det är mycket nu i mars, många saker som ska göras, och loven går till praktiska göromål. Dessutom har jag haft dåligt läsflyt, så till mars månads bok i Makeutmaningen valde jag den bok som både maken och dottern lovade att jag skulle läsa ut riktigt snabbt.

Simon & Sophie är en mycket lättläst och välskriven feelgood riktad till en ung publik. Till skillnad från den senaste boken jag läste i den genren så ger Simon & Sophie mig exakt rätt känsla. Jag blir glad och varm, och har ett lätt leende på läpparna flera gånger. Och snabbt gick det att läsa. Väldigt snabbt…

Nu är det länge sedan jag var i huvudpersonernas ålder, men det känns som om Emma Granholm får till en ton som känns autentisk och rätt. Jag gillar hennes språk, och sättet hur de olika personerna får omväxlande komma till tals på ett naturligt sätt. Varje kapitel inleds med rubriker som ger en filmkänsla och är rätt humoristiska.

Några av personerna är inte speciellt sympatiska, men som det ska vara i feelgood så finns det en positiv utveckling av de flesta. Möjligen så tar man lite väl lätt på mobbingen av Simon, även om han verkar själv kunna lämna den bakom sig väldigt snabbt.

Jag kan tänka mig att läsa fler böcker av Emma Granholm, och åtminstone en står i dotterns bokhylla.

Omdöme: Välskriven ungdomsfeelgood om att hitta den rätta i ett oväntat sammanhang.
Betyg: 4+

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Alfabeta

Mitt exemplar lånade jag av dottern.
Utläst 15 mars 2016.