Bokstaven YI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven Y.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på Y? 

Jag kan inte påstå att jag har någon favorit på Y, men den enda bok jag läst av Yrsa Sigurðardóttir var såpass bra så jag gärna skulle läsa fler.

2. Vilken kulturpersonlighet med för- eller efternamn på Y beundrar du?

Här ska jag för en gångs skull nämna en person som jag känner, som jag är mycket imponerad av: Yoko Kawabata. Hon bor här i Sundsvall, och har på egen hand gjort sig ett namn som översättare av svenska böcker till japanska genom att utarbeta koncept och kontakta förlag. Hon har översatt författare som Mons Kallentoft, Anna Jansson, Liza Marklund, och hon har även översatt Engelsforstrilogin. Jag var och lyssnade på henne i ett seminarium i Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall förra året – väldigt intressant att höra om de problem en översättare kan stöta på.
Vill du läsa mer om hennes fantastiska resa finns det en artikel här.

3. Vilket kulturellt verk med Y i titeln vill du lyfta fram?

Jag är sjukt svag för Grease, jag var precis i rätt ålder när den hade premiär. När jag hör You’re the one that I want går jag igång🙂

4. Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på Y som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?

När jag letade i bokhyllan så hittade jag en bok av Marguerite Yourcenar som jag fick av en vän 1993 och inte har läst. Den är på franska (som jag då läste) så just den lär inte bli läst. Men kanske i översättning?