Den här veckan var jag inte så sugen på de veckoutmaningar som jag brukar delta i, så då tar jag till en enkät!

Den handlar om våren och kommer från Johannas deckarhörna.

Vi har fortfarande snö kvar på tomten men de senaste dagarna har det varit riktigt vårväder och snön smälter i rekordfart. Men nu skulle det visst bli kallt igen.

Vad läser du för bok/ böcker just nu?

Jag har precis börjat på Rädslans fångar av Anna Jansson, ett recensionsexemplar.

Vilka nya böcker som släpps i vår ser du mest fram emot att läsa?

Förutom den jag precis börjat läsa så ser jag fram mot Springpojken av Gabriella Ullberg Westin (april), Prio ett av Emelie Schepp (maj) och Alla medel tillåtna av Jenny Rogneby (april). Alla tre deckare, alla tre fortsättningar på serier jag läser. Som av en händelse🙂

Vilket är ditt bästa vårtecken, som du längtar mest efter och som du känner att när du har sett det då är det verkligen vår?

Hm, det var ju lite knepigt. Jag kan ju inte låta bli att charmas av de där små tussilagona som kämpar sig fram i solljuset. Fast det bästa vårtecknet är nästan när man byter däck på bilen, då vet man att skottningssäsongen är över i alla fall😉

tussilago

Vilken är den bästa boken du har läst hittills i år?

Gånglåt av Elin Olofsson får bli mitt val. Men Sjuka själar av Kristina Ohlsson ligger bra till.

gånglåt

Om några veckor är det påsk, och många läser gärna ”påskkrim” då. Har du några sådana planer?

Jag är inne i en period när jag kräver lättlästa böcker så jag tror nog det blir en del deckare framöver. Jag har precis läst Uglen av Samuel Bjørk, en av mina norska favoritkrimförfattare, och jag blev sugen på att läsa mer norskt.

Finns det någon debutant eller för dig ny författare som du ser extra mycket fram emot att läsa i vår?

Hm, jag har väldigt dålig koll på debutanter… men en har jag spanat in… Världens lyckligaste kvinna av Jessica Knoll. Fast oups – den kommer visst i augusti😀

varldens-lyckligaste-kvinna

Slutligen: finns det någon bok som ger dig extra mycket vårkäsnsla? (Kan vara genom omslag, innehåll… Berätta varför du väljer just den!)

Nej, jag förknippar inga speciella böcker med våren. Sommaren hade varit lättare! Men det finns ju en dikt jag förknippar med våren, även om det handlar om liknelser. Karin Boyes Ja visst gör det ont:

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som stänger.

Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider –
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra –
svårt att vilja stanna
och vilja falla.

Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden –
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.