Från Bokus: professornW. C. Minor var en amerikansk militärläkare och miljonär som från en undan-gömd vistelseort på engelska landsbygden i åratal brevledes bidrog med tusentals värdefulla uppletade citat till den första legendariska upplagan i tolv band av Oxford English Dictionary vid slutet av 1800-talet. Huvudredaktören för ordboksarbetet, James Murray, bjöd vid flera tillfällen in honom till ord-boks-redak-tionen i Oxford för att visa sitt erkännande åt hans arbete, men erbjudandena avböjdes alltid.
Men när så James Murray slutligen reste för att träffa den briljante men oåtkomlige lexikografen och tacka honom för allt hans arbete fann han en sinnessjuk mördare, patient nr 742 på anstalten Broadmoor. Här berättas historien om dessa båda män och deras gärningar, hur de blev besatta av ord och hur deras vägar kom att mötas.

Professorn och galningen – En Berättelse Om Mord, Vansinne Och Tillkomsten Av Oxford English Dictionary av Simon Winchester kom ut 2000. I original heter den The Surgeon of Crowthorne – A Tale of Murder,Madness and the Oxford English Dictionary och kom ut 1998 (I USA döptes den om till The Professor and the Madman). Simon Winchester är en brittisk författare som skrivit ett drygt 20-tal populärhistoriska böcker. Han debuterade 1975 med In Holy Terror.

Professorn och galningen kan nog sägas vara utanför min bekvämlighetszon trots att jag är språkintresserad. Då kanske det inte kommer som någon överraskning att det här var februari månads val i Makeutmaningen.

Professorn och galningen är i grunden en intressant historia och först fattar jag faktiskt inte att det är helt och hållet verkligt utan tror det är en blandning mellan ren fiktion och fakta. Eller ja, lite tolkningar finns det, men själva händelserna är dokumenterade. Men efterhand så inser jag att verkligheten helt enkelt överträffar fiktionen. Början av boken är intressant, men runt ungefär en tredjedel av boken så kör jag fast lite. Det är detaljgraden i historien om Oxford English Dictionary relaterat till andra, tidigare ordböcker som stannar upp berättelsen. Och detta trots att jag är intresserad av ord. När det sen fokuseraa på Murray och Minor och deras växelspel blir det intressant igen och läsningen flyter bra. Även delarna om OED blir mer intressanta.

Det är omöjligt att inte känna sympati för Minor och hans livsöde, trots att han är en mördare. Hade han behandlats annorlunda i dagens samhälle? Ja, förmodligen. Men inte säkert att han behandlats mer humant. Möjligen hade man kunnat stoppa hans destruktiva spiral på ett annat sätt.

Man måste vara intresserad av språk och ord i alla fall i viss utsträckning för att till fullo uppskatta den här boken. Jag gillar inledningen på varje kapitel med definitioner på ord. Bra drag av översättaren att också introducera svenska orddefinitioner som hänger ihop med de engelska.

Simon Winchester har verkligen hittat en fascinerande historia och förvaltat den väl. Men ändå är jag inte så intresserad av att läsa mer av honom.

Omdöme: Intressant men stundvis lite trög historia om gränsen mellan vansinne och geni.
Betyg: 4-

Originaltitel: The Professor and the Madman
Förlag: Forum
Översättare: Margareta Eklöf

Mitt exemplar lånade jag av maken.
Utläst 21 februari 2016.