Bokstaven WI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven W.  Inte helt enkelt men nästa vecka blir det värre…

1. Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på W?

Jeanette Winterson är en relativt nyupptäckt författare för min del, men det jag läst av henne har jag verkligen gillat, och mer ska det bli!

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på W vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Jennifer Warnes lyssnade jag en hel del på en period. Hon sjöng ju Up Where We Belong med Joe Cocker, men det jag tyckte mest om var hennes tolkningar av Leonard Cohens låtar.

3. Vilken verk på W av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?

We Were Liars av E Lockhart är en bok som tog mig med storm.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på W har du ännu inte utforskat?

Jag kommer inte på någon jag inte ”utforskat” alls och förra veckan tog jag ju Virginia Woolf…. Och Laura Wilson har jag precis börjat läsa. Men när jag tittar i hyllan av böcker som står och väntar (ja, den ”prioriterade” hyllan alltså) så hittar jag Hyresgästerna av Sarah Waters.