jerkaI veckans bokbloggsjerka så skriver AnnikaDen här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Nej, jag tror inte bokrean alls spelat ut sin roll. Däremot tror jag den har ändrat karaktär. Kunderna är inte i samma grad överraskade, utan har planerat betydligt mer innan, eftersom utbudet för det mesta är mer standardiserat och man kan se det mesta i katalogerna innan.

Vad gäller bokhandeln så tror jag det är väldigt olika. Det är mycket tuffare nu att överleva, men om man ser lite vidare på vad man kan sälja så tror jag man kan överleva också. Man måste komplettera böckerna med sådant som internet inte kan tillhandahålla, exempelvis upplevelser. Där är vår lokala bokhandel Vängåvan ett gott exempel, där Bokens Afton blivit ett varumärke inte bara lokalt utan också drar välkända författare. På förkvällen inför bokrean var Martina Haag där exempelvis.

Några reafynd har jag inte gjort, och det är nog mest beroende på bokbloggandet. Jag har ett helt annat mer kontinuerligt inflöde av böcker numera, och det minskar lockelsen. Dock kunde jag inte motstå English Bookshop som i helgen hade ”3 for 2” på hela utbudet. Men det är ju inte ”bokrean” i den här betydelsen.

Här kan ni se ett inslag från TV4-nyheterna från bokrean i Vängåvan i Sundsvall: