ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Övriga smakbitar hittar ni här.

Det har varit en omvälvande vecka på det personliga planet, och vi tar sikte på en del förändringar. Känns väldigt bra, men allt fokus har gått till detta. Och så har vi firat dottern som fyllde 16 år i går. Jag har svårt att greppa att hon är så stor! Nåja – då blir det mindre tid för annat, som exempelvis läsning.

Men jag har i alla fall hunnit läsa ut Ensam på Mars i veckan och så har jag hunnit en bit på min nya bok – Professorn och galningen av Simon Winchester. Det här är en bok en bit utanför min bekvämlighetszon, och det är då inte så konstigt att den är februari månads val i Makeutmaningen. Den handlar om James Murray, huvudredaktören för Oxford English Dictionary i slutet av 1800-talet och en av de personer som bidrog med allra flest exempel och citat – den amerikanska militärläkaren W C Minor. Men W C Minor var också inlåst på anstalten Broadmoor på engelska landsbygden, dömd till sluten psykatrisk vård för mord.

Smakbiten kommer från sid 126:professorn

Denna inbjudan från en dr. James Murray, Mill Hill, Middlesex, London N. W. var kanske en chans till intellektuell stimulans – rent av ett mått av gottgörelse för vad han förbrutit – som var vida bättre än något annat han kunde komma på. Han skulle genast svara.
Han tog fram papper och penna och skrev med stadig hand sin adress, Broadmoor, Crowthorne, Berks. En alldaglig adress. För den som inte var insatt i sakernas tillstånd var det ett vanligt hus i en vanlig by i ett vackert grevskap strax utanför Londons hank och stör.