Bokstaven UI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven U.

Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på U?
Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset är en av mina stora läsupplevelser. Jag har faktiskt inte läst mer av henne men jag räknar henne till en av mina favoriter ändå.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på U vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Caroline af Ugglas. Rak och ärlig uppfattar jag henne som. Jag gillar hennes tolkningar av Janis Joplins låtar.

Vilken verk på U av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?
Under lejonets blick av Maaza Mengiste var en mycket intressant bok att läsa. Maaza Mengiste är född 1970 i Addis Abeba men bor numera i New York. I samband med revolutionen tvingades hennes familj i flykt, och hon har växt upp i Nigeria, Kenya och USA.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på U har du ännu inte utforskat?
Linn Ullman är en norsk författare som jag är nyfiken på.