Bokstaven TI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven T.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på T.
En av mina favoritförfattare är Therése Söderlind. Jag har läst både Norrlands svårmod och Vägen till Bålberget. Riktiga läsupplevelser bägge två, men min favorit är Vägen mot Bålberget.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på T vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Vi har ju redan etablerat att sport får räknas in. Jag vill även den här veckan lyfta en simmare – Therese Alshammar.  Fokuserad och framgångsrik.

Vilken kulturell kvinna på T har följt dig länge?
Sångerskan Bonnie Tyler var en av mina allra första idoler, och jag köpte hennes skivor (på kasettband!). Hennes It’s a Heartache från 1977 älskade jag och den står sig än tycker jag. Jag lyssnar fortfarande på hennes musik.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på T har du ännu inte utforskat?
T
amara McKinley är en australiensisk författare som jag är lite nyfiken på. Min svärmor pratar varmt om hennes böcker.