Från förlagets hemsida: allaminavännerAlla Toms vänner är superhjältar – bokstavligen. Tom har till och med gift sig med en superhjälte, Perfektionisten. Men på deras bröllop blir Perfektionisten hypnotiserad av sin före detta pojkvän, Hypno, att tro att Tom är osynlig. Inget han gör kan få henne att se honom.
Sex månader senare är Perfektionisten säker på att Tom har övergivit henne, så hon är på väg att flytta till Vancouver. När hon kliver på planet vet hon inte att Tom finns vid hennes sida. Han har bara till dess planet landar på sig att övertyga henne om att han är där, annars kommer han att förlora henne för alltid.

Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman kom ut 2012 på svenska. I original heter den All My Friends Are Superheroes och kom ut 2003. Andrew Kaufman är en kanadensisk författare, filmregissör och radioproducent.

Det här är en bok som jag sneglat på i bokhandeln och varit nyfiken på men inte riktigt fått grepp om. Men så valdes den av en av de andra i bokcirkeln.

Alla mina vänner är superhjältar är en kort och helt bisarr historia. Den handlar om Tom som inte är någon superhjälte, medan alla hans vänner är det. Men de är inte superhjältar i vanlig mening, utan har sina speciella framträdande egenskaper. Tom blir förälskad i Perfektionisten men hennes ex, Hypno, lyckas göra så att Tom blir osynlig för Perfektionisten samma dag som de gift sig. Genom hela boken försöker Tom få Perfektionisten att se honom. På ett sätt är det en kärlekshistoria, och jag tycker det är en av styrkorna med boken.

Alla mina vänner är superhjältar är uppbyggd i extremt korta kapitel, och den är bara strax över 60 sidor (som ebok) vilket gör det mycket lättläst. En del kapitel som beskriver någon superhjälte är ibland bara en halv sida. Språket är relativt flytande, men det är ibland för många liknelser som är svåra att ta till sig. Jag har lite svårt att greppa den från början och känner mig avvaktande. Men såsmåningom blir den charmig och man hoppas att Tom ska lyckas. Det finns en hel del att fundera på medan man läser den, inte minst vem man själv är och vilka egenskaper som är mest framträdande. En del av superhjältarna är klockrena (och man kan tänka sig någon i sin närhet), medan andra som Amfibien förstår jag mig inte på.

IMG_20160114_174149I bokcirkeln så var det blandade synpunkter, men det fanns mycket att diskutera kring. Som vad Toms osynlighet betydde, vad vissa superhjälteegenskaper innebar, symboliken – och inte minst vilka superhjältar vi själva var. Den rekommenderas som bokcirkelbok, för även om man som jag tyckte den var lite väl bisarr så var det inga problem att läsa ut den och vi hade riktigt roliga diskussioner.

Några i bokcirkeln blev så frälsta att de omedelbart läste ytterligare en bok av samma författare. Det har jag inga planer på, men jag är nöjd med att ha läst och diskuterat den här.

Omdöme: Helt bisarr kortroman om relationer och mänskliga egenskaper.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har C R M Nilsson, Bokmania, Lost in Books, Tina O och Böcker, böcker, böcker.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: All My Friends Are Superheroes
Förlag: Printz Publishing
Översättare: Pia Printz

Mitt exemplar var en e-bok som jag lånade på biblioteket.
Utläst 9 januari 2016.