ensmakebitSöndagar på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkligheten. I dag har Mari problem med internet så smakbitarna finns inne hos Astrid Therese.

Intensiv vecka på jobbet och på hemmaplan pågår utrensning – inte klokt vad man samlar på sig – men nu i helgen hade jag helst velat ligga och vila bara. Istället blev det tur både till soptippen och insamling. Men igår började Mello och det är ju avslappning om något!

Det har helt enkelt blivit alltför lite läst den här veckan, och det var först sent i fredags kväll jag läste ut boken jag började på förra helgen. Nu har jag börjat på boken vi ska diskutera i bokcirkeln i februari: Ben, ute i världen av Doris Lessing. Det är en rätt annorlunda bok mot vad jag brukar läsa nuförtiden. Det är en fristående fortsättning på boken Det femte barnet.

Smakbiten kommer från sid 108benute

De människor som kom och gick eller satt vid borden intill försökte förstå vad det var de såg, precis som på alla ställen Ben hade varit. Först gav de honom bara en snabb likgiltig blick men sedan var det någonting som stannade i medvetandet och väckte frågor. De andra blicken var mycket längre: äsch, det är ju bara en grovlagd karl, det är väl inget brott att vara stor och kraftig – men axlarna, har du någonsin sett sådana axlar… och när de vänt sig bort kom den tredje blicken – snabb och försiktig. Visst, han är stor och kraftig, konstigare är det inte, fast någon skönhet är han ju inte. Och så lutligen det ohöljda stirrandet, som om Ben var så konstig att det tillät sådan ohövlighet. Ja, men vad är det. Vad är det jag tittar på?