Lästa böcker

Antal lästa böcker: 9
Antal sidor: 2449

1. Diana Gabaldon, Främlingen, 735 sidor
2. Andrew Kaufman, Alla mina vänner är superhjältar, 64 sidor
3. Johan Ring, Rent-a-Claus, 27 sidor, Betyg: 4
4. Elin Olofsson, Gånglåt, 287 sidor, Betyg: 5
5. Nele Neuhaus, Snövit ska dö, 434 sidor, Betyg: 4
6. Gillian Flynn, The Grownup, 62 sidor
7. Christoffer Holst, Mitt hjärta går på, 221 sidor, Betyg: 5
8. Jo Nesbø, Midnattssol, 238 sidor
9. Kristina Ohlsson, Sjuka själar, 381 sidor

Språk som jag läst på: Svenska: 8, Engelska: 1
Originalspråk: Svenska: 4, Engelska: 3, Norska: 1, Tyska: 1

Ursprungsland: Sverige: 4, USA: 3 ,Norge: 1, Tyskland: 1

Kvinnliga författare: 5
Manliga författare: 4
Författare jag inte läst tidigare: 5

Boktolva: 2 (Diana Gabaldon, Andrew Kaufman)
Makeutmaningen: 1 (Främlingen)

Recensionsexemplar: 5
Hemifrån – hyllvärmare: 1
Hemifrån – ganska eller helt ny: 1
Lånad på e-lib: 1
Lånad på biblioteket: 0
Lånad av vän: 0
Lånad på jobbet: 1

Inbunden/storpocket/pocket/e-bok/PDF: 5/2/0/2/0

Deckare/spänning/thriller/skräck: 5
Drama: 2
Feelgood: 1
Romance: 0
Biografi: 0
Fantasy: 1
Science fiction: 0

Månadens bästa: Gånglåt
Månadens mest spännande: Sjuka själar
Månadens överraskning: Mitt hjärta går på
Månadens besvikelse: Midnattssol

Kommentarer:

  • Månadens bästa: En av mina favoritförfattare och så är det hennes bästa bok hittills!
  • Månadens mest spännande: Kristina Ohlsson levererar igen.
  • Månadens överraskning: Oväntat charmig och fin.
  • Månadens besvikelse: Jag kan inte för mitt liv förstå varför det här beskrivs som spänningsroman. Hade den inte gjort det hade jag inte blivit hälften så besviken.
  • Allmänt: Tror aldrig jag läst så många korta böcker på en månad… Det gör att det känns som om jag haft läsflyt. Dessutom flera riktigt bra böcker.

Sedda filmer och avslutade säsonger av TV-serier:

Det här är visserligen en bokblogg, men film och TV är också berättelser så från och med i år får de komma med i summeringarna. Flera av de här TV-serierna började vi se i december men det är när vi såg sista avsnittet som räknas. Precis som med böcker… Jag har inte riktigt listat ut hur jag ska redovisa så nu blir det vara en lista med några få kommentarer.

  • Nashville, säsong 3. Såpopera med countrymusik. Maken och jag är helt fast.
  • Big Bang Theory, säsong 1. Äntligen sällar sig dottern och jag till den bildade skaran.
  • Big Bang Theory, säsong 2. Bazinga!
  • Dark Places. Filmatisering av Gillian Flynns roman. Omdöme här.
  • Wimbledon. Charmig kärlekskomedi med en del pinsamma inslag.
  • The Rewrite. Charmig kärlekskomedi med Hugh Grant. Trög start men tog sig.
  • Prime Time. Filmatisering av Liza Marklunds bok. ingen höjdare men underhållning för stunden.