Bokstaven RI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven R.

Efter att förra veckan har brottats med Q känns det här som en simpel match. Tror jag.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på R.

Jag har i stort sett alla böcker i Kathy Reichs serie om Temperance Brennan, och jag tror det är sjutton böcker. Även om serien tappat lite så är jag fortfarande svag för den. Och med så många böcker får hon nog räknas till favoriterna.

Vilken kvinna på R, död eller levande, tycker du borde få mer uppmärksamhet?

Rosa Parks är visserligen redan välkänd men det skadar väl inte att vi påminns om henne och vad hennes agerande ledde till. Oavsett om det numera inte anses vara en spontan händelse.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på R vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

En av mina favoritartister är Robin Beck. Fantastisk röst och en stor scenpersonlighet. Vi såg henne faktiskt live i Nora av alla ställen.

236

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på R har du ännu inte utforskat?

En författare som står på min ”att-läsa-lista” sen en tid tillbaka är Rainbow Rowell.