Veckans-bokbloggsfraga-300x273Så här skriver Barnboksbloggen i veckans bokbloggsfråga: Den här månadens tema i min utmaning Temaläsning 2016 är Sanna berättelser. Det är förstås ett begrepp som man kan tolka väldigt brett, men biografier och självbiografier är såklart en viktig del. Skulle du vilja skriva en egen självbiografi om något som hänt i ditt liv? Finns det någon person som du gärna skulle vilja läsa en biografi av eller om?

Biografier. Hm. Jag har ett komplicerat förhållande till sådana. Jag skulle gärna vilja läsa fler, och gärna tycka om dem. Inte minst för att det var ett av min pappas forskningsintressen (här hittar ni en länk till hans bok The Art of Biography in Antiquity som publicerades posthumt). Vi hade ofta diskussioner om litteratur, inte minst biografier.

Ska jag vara ärlig så letar jag nog fortfarande efter den där biografin som jag verkligen uppskattar. Den närmsta jag kommit tror jag är Det gångna är inte en dröm av Theodor Kallifatides. Jag är nog mer intresserad av biografier skrivna av skickliga skribenter, än att det ska vara i sig en spännande person. Vilken som helst av mina favoritförfattare som behärskar det språkliga skulle jag därför kunna tänka mig att läsa en biografi av. Och nej – någon självbiografi blir det inte tal om!