Bokstaven PDå var Enligt Os kvinnoalfabet tillbaka efter ett juluppehåll.  Nu är det dags för bokstaven P.

1. Vilken kulturell kvinna på P har följt dig länge?

Nu är det ett tag sen sist, men under många år så tillhörde Patricia Cornwell mina absoluta favoriter.

2. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på P.

Generellt så utnämner jag inte författare som ”favoriter” förrän jag läst 2-3 böcker av hen. Men en författare jag gillade det jag läste av är Zinat Pirzadeh och hennes Fjäril i koppel.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på P vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Petra Marklund har en fantastisk röst och det finns flera av hennes låtar som tillhör mina favoriter. Hon råkade ut för mycket skit när hon ledde Allsång på Skansen, vilket var riktigt trist.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på P har du ännu inte utforskat?

Piper Kermans bok Orange is the new black är jag nyfiken på. Den fick jag ju dessutom i julklapp.