Från förlagets hemsida:zack Fyra asiatiska kvinnor hittas brutalt avrättade i en lägenhet. En femte dumpas svårt stympad utanför Södersjukhuset. Att döma av hennes sargade kropp har hon blivit attackerad av hundar.
Tjugosjuårige Zack har gjort kometkarriär inom Stockholmspolisen. På dagarna är han en driven kriminalinspektör vid Särskilda enheten. På nätterna flyr han verkligheten med droger på klubbar. Han vet att det inte kommer att hålla, men de blodiga minnena från hans barndom driver honom mot avgrunden.
Jagad av polisens internutredare försöker Zack tillsammans med kollegan Deniz att lösa den värsta mordvågen i Sveriges moderna historia. Handlar det om kvinnohat, rasism eller människohandel? Det enda som är säkert är att fler kvinnor kommer att dö om de inte hittar mördaren.

Zack av Mons Kallentoft och Markus Lutteman kom ut 2014. Det är den första i en serie baserad på Herkules tolv stordåd. Mons Kallentoft är en svensk författare som främst skrivit kriminalromaner och thrillers. Han debuterade 2000 med Pesetas. Markus Lutteman är en svensk författare och journalist som främst skrivit biografier. Han slog igenom 2007 med El Choco.

Jag gillade Mons Kallentofts serie om Malin Fors, men med tiden så har jag helt enkelt tröttnat på henne och slutade läsa den serien. Lite nyfiken blev jag när jag läste om Zack på en del bloggar, men det var först när jag lyssnade på Mons Kallentoft på en Bokens Afton som jag inte kunde motstå att inhandla den.

Zack är en svensk modern thriller med högt tempo. Första halvan av boken är riktigt bra, och jag mer eller mindre sträckläser. Men efter hand så tappar jag en del av intresset och märker att jag börjar skumma igenom vissa delar. Det blir väldigt många upprepningar kring klasskillnader och missbruk. I varje situation Zack hamnar i så bedömer han klass, och det är ofta fördömande om andra. Han har ingen förståelse för människorna, utan kommer de från ”överklassen” så fördömer han dem direkt. Det är förstås en hel del som kan tyckas orealistiskt, men det jag stör mig mest på är hur han kan få fortsätta som polis när det är så uppenbart att han har drogproblem.

Polisgruppens sammansättning är så politiskt korrekt och övertydlig att den faktiskt blir underhållande. Personerna runtomkring Zack är intressanta och om jag läser fler delar i serien så hoppas jag få veta mer om dem och deras bakgrund.

Det är mer en thriller än en kriminalroman, och även om det finns ett mysterium där man jagar en mördare så är det främst andra komponenter som driver historien framåt. Jag hade läst en del om hur extremt blodig den skulle vara, men jämfört med en del andra moderna böcker i samma genre tycker jag det inte var så farligt. Det är grotesk tortyr, men det är så extremt overkligt beskrivet att jag har svårt att relatera och blir därför inte så upprörd. Nu kan jag inte skriva så tydligt men det finns en miljö i boken, där också upplösningen sker, som jag tycker jag känner igen. Jag får scener från en TV-serie eller film i huvudet och det rätt tidigt i boken. Inte pga storyn men pga miljön.

Historien ska bygga på myten om Herkules men jag ser inte likheterna. Kanske kan jag inte min myt tillräckligt bra. På Mons Kallentofts hemsida står ”Den första boken i Herkulesserien utgår fritt från Herkules stordåd att hämta de människoätande hästarna från kung Diomedes.” Däremot får jag starka Svarta Dahlian / James Elloroy vibbar av Zacks historia. Som jag också gärna skulle vilja veta mer om.

Nästa bok i serien, Leon, finns redan ute och nästa år kommer del tre, Bambi. Kanske de såsmåningom blir lästa.

Omdöme: Modern svensk thriller i högt tempo om svek, missbruk och människoförakt.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Bokföring enligt Monika, Johannas deckarhörna, Bokblomma, Romeo and Juliet och Nilmas bokhylla

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Bookmark förlag

Mitt exemplar köpte jag på en Bokens Afton med Mons Kallentoft.
Utläst 16 december 2015.