Från förlagets hemsida: Tänk dig att en bok mystiskt dyker upp på ditt nattduksbord. disclaimerTänk dig att du börjar läsa och inser att boken handlar om dig och din mörkaste hemlighet. Tänk dig att boken också berättar om den fruktansvärda hämnd som bokens författare har planerat för dig…
En dag ligger en bok på Catherines nattduksbord. När hon börjar läsa inser hon med fasa att boken handlar om henne, och om en mörk hemlighet hon dolt i 20 år. Bara en annan person visste om vad som hände den där sommardagen, med den personen är död sedan länge. Bokens författare har dessutom byggt vidare på historien och det mardrömslika slutet gör Catherine panikslagen. Samtidigt som hon förstår att hennes enda hopp är att konfrontera sitt förflutna börjar hennes värld att falla samman.

Disclaimer av Renée Knight kom ut i oktober 2015. I original kom den ut tidigare i år under samma titel. Renée Knight är en brittisk författare som tidigare arbetat som dokumentärfilmsregissör och har skrivit TV- och filmmanus. Disclaimer är hennes debut, och filmrättigheterna är redan sålda.

Redan när jag i slutet av förra året kollade runt efter spännande boksläpp i år så hittade jag den här (här skrev jag om den). När jag sen skulle välja bok i en ”bokcirkel” på jobbet så valde jag den utan tvekan. Förväntningarna var alltså rätt höga.

Disclaimer är en lättläst thriller med bra tempo. Den har ett lätt och enkelt språk som gör att läsandet flyter bra. Men tyvärr är den inte alls så spännande som jag hoppats. Det blir aldrig ”nagelbitande” som framställts i omdömen. Jag vet inte om det beror på att jag läst så många thrillers av den här typen på senaste tid, men jag blir inte överraskad. Inte så att jag anar exakt vad som hänt, men det är så givet att det finns en vinkling, att händelserna inte är som man först tror det. Man ska inte likna böcker vid varandra anser jag, men jag får samma känsla i läsningen av den här som vid Innan jag somnar, Kvinnan på tåget och Gone Girl. Alla hyllade thrillers, som jag inte varit lika lyrisk över som andra. Disclaimer känns tyvärr inte så unik som jag tror den varit för några år sedan.

Det finns verkligen inte en enda person i den här boken som jag gillar. Samtliga är oerhört osympatiska, otrevliga och egoistiska. Inte så att jag måste gilla någon för att gilla en bok, men det blir så ensidigt. Jag blir helt enkelt mindre intresserad av hur det går för dem.

Jag ska inte avslöja något alls om handlingen här. Det är en skickligt uppbyggd historia, som krävt en del av författaren, och även om jag inte överraskas så tycker jag hon lyckats i grunden. Även om en hel del är osannolikt. Men säg den thriller som är sannolik… Tempot är bra, med korta och effektiva kapitel. Den totala bristen på sympatiska personer skapar också en obehagskänsla.

Det här är Renée Knights debutroman och det är en bra sådan. Jag skulle gärna prova att läsa något mer av henne.

Omdöme: Lättläst thriller om hemligheter, hämnd och svek.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Fru Es böcker, Fiktiviteter och Beas bokhylla

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Disclaimer
Förlag: ETTA
Översättare: Maria Bodner Gröön

Mitt exemplar hade jag köpt genom bokcirkeln som ordnas på jobbet.
Utläst 1 december 2015.