tematrioI veckans Tematrio skriver Lyran: Det bästa med litteraturen är att den skapar föreställningar och väcker fantasier hos läsaren. En del fantiserar om författare, en del om karaktärer och en om tider/platser. Berätta om tre saker du skulle vilja göra/platser du skulle vilja åka till/karaktärer du skulle vilja möta från litteraturen.

Jag väljer tre platser som läsandet fått mig att längta till. Finns helt klart andra ställen jag vill resa till, men av andra skäl än att jag läst om dem.

  1. Shetlandsöarna. Det verkar kallt, blåsigt, regnigt och kargt om man ska döma från Ann Cleeves böcker. Men ändå så otroligt lockande!
  2. Hogwarths. Jaja, det är fantasi, jag vet. Men ändå. Hur spännande vore inte det.
  3. Hebriderna. Ännu ett vindpinat och kallt område. Hur kommer det sig att jag lockas så när jag egentligen hatar att frysa? Peter Mays serie är förstås den som inspirerar.