Dag 24 i 30 dagar med böcker är frågan: En bok som du önskar att flera hade lästskuggbarn

Här finns det gott om böcker att välja mellan – så många härliga läsupplevelser man kan dela med sig av.

Men den här gången får det bli en bok som inte är en härlig läsupplevelse utan som jag önskar flera hade läst eftersom den handlar om verkliga fall. Samtidigt som jag önskar att ingen hade behövt läsa den för jag önskar att den aldrig hade behövt skrivas. Men nu är det tyvärr så. Att det händer. I vår närhet. Och då ska det skrivas om. Och då ska ni läsa den här boken.

Skuggbarn av Caroline Engvall. Den handlar om barn som säljs för sex. Behöver jag säga mer? Nej, skulle inte tro det. Men jag avslutar med en del av mitt eget inlägg om boken: Den här boken känns inte möjlig att betygssätta. Jag bara säger LÄS. För en till läsare, en till vuxen som ser, en till som lyssnar till de här barnen, det måste ju vara något värt!