ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Mari på Flukten fra virkeligheten. Andra smakbitar hittar ni här. Det här är den sista för i år – vad ska man nu blogga om på söndagar?

Den senaste tiden har jag haft behov av extra mycket vila, så det har blivit mycket TV. Inte minst maratontittande på Big Bang Theory😉 som ju går både på 5:an och 9:an på vardagkvällar. Jag har bloggat när jag orkat, hade en del gamla inlägg liggande, och bestämde mig för att lägga om upplägget på mina omdömen så de blir lättare att skriva. Och hoppa över Top Ten när temat blir för tungt. Och liknande…

Men så fort jag orkat har jag läst, så det har blivit en hel del läst, eftersom jag också valt böcker helt efter lust och ork. I fredags läste jag ut Skymningsflickan av Katarina Wennstam (rekommenderar hennes böcker varmt!) och bestämde mig för att det var dags för en norsk krim. Den siste pilegrimen av Gard Sveen som stått i hyllan i över ett år. Nu ska den visst komma på svenska i vår, så det är hög tid att läsa den. Den vann Rivertonpriset det år den kom ut. Det kommer nog att ta ett tag att komma igenom de 500 sidorna även om den verkar bra.

Smakbiten kommer från sid 35densistepilegrimen

Tommy Bergmann hade fått på seg ett par handsker och fulgte instruktsjonene til Georg Abrahamsen. Han dro hånda over det ene underarmsbeinet, som lå rett under torva. En frysning gikk gjennom han. Et tilsynelatende komplett skjelett lå der begravd i jord och stein. Ribbeinshvelvningen var brutt sammen, men bortsett fra det var levningene nokså intakte. Hvis man var villig til å se bort fra hullet i pannebeinet.