Från förlagets hemsida: Emma och Daniel nio-manaderkämpar med hormonbehandlingar och pliktsex för att göra ett kärleksbarn.
När graviditetstestet äntligen är positivt blir lyckan fullständig.
Nästan.

Nio månader av Cia Sigesgård kom ut i september 2015. Cia Sigesgård är en svensk författare som har arbetat med hyresrätter, bostadsrätter och småhus och driver ett företag med egna hyreshus. Hon debuterade 2014 med romanen Inga kelgrisar, inga styvbarn.

När jag lästa Inga kelgrisar, inga styvbarn förra året var jag mycket imponerad av den, i synnerhet som debut betraktad. Det är faktiskt så att jag fortfarande kan gå och fundera på den, det är något av det mest obehagliga jag läst (och gillat). Så när jag såg att hon kommit ut med en novell så var jag tveksam. Skulle jag klara av en obehaglig novell på temat graviditet med mina personliga erfarenheter i bagaget. Efter några recensioner på andra bloggar så bestämde jag mig ändå för att prova. Förlaget var vänligt nog att skicka ett exemplar av novellen.

Nio månader är en högst obehaglig historia. En sån där som äter sig in och stannar kvar efteråt. Jag är djupt imponerad av Cia Sigesgård förmåga att bygga upp en stämning, och skapa så mycket obehag på endast 25 sidor. Det är banne mig ännu mer imponerande än en roman, även om hon inte hinner briljera lika mycket. Inte bara hinner hon bygga upp stämningen, hon hinner också med en twist på slutet. Precis som det ska vara i en bra novell. Mer om twisten ska jag inte säga trots att jag väldigt gärna skulle vilja diskutera den med någon!

Det som hindrar mig från att trots allt ge den toppbetyg är väldigt personligt. Jag ska inte breda ut mig om det här, men jag har genomgått två mycket komplicerade förlossningar (där jag är djupt tacksam över att leva i ett land med så bra sjukvård!) och graviditeter som också satte sina spår. Den där oron och ofrånkomliga rädslan ligger lite för nära mitt personliga för att jag ska kunna ta in den här novellen helt och hållet. Men ändå så blev det inte för mycket som jag befarade.

Det finns ingen tvekan om att jag kommer att hålla utkik efter Cia Sigesgård nästa verk. Och jag hoppas innerligt på en roman!

Omdöme: Vansinnigt obehagligt och välskrivet om en graviditet.
Betyg: 4+

Bloggat om novellen har Bokföring enligt Monika, Vargnatts bokhylla och I Elinas bokhylla

Mer om novellen kan du läsa här och här.
Förlag: Swedish Zombie

Mitt exemplar fick jag från förlaget. Tack för det!
Utläst 11 november 2015.

