toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: Thanksgiving themed Freebie — ten books I’m thankful for, authors I’m thankful for, Ten fictional families I’d like to celebrate Thanksgiving with, a personal non-bookish thankful list, etc. etc.

Den här veckan blir det inte bokrelaterat för mig. Jag gjorde faktiskt en sådan här lista i Top Ten för två år sedan. Ett tag funderade jag på att hoppa över dagens Top Ten eftersom jag inte kan förnya mig. Men sen bestämde jag mig för att återanvända den listan med några små förändringar. Det känns liksom aktuellare än någonsin, och det är också en poäng i att jag kan vara tacksam för samma saker två år senare.

1. Min familj.
2. Mina vänner.
3. Att jag har en bra utbildning och ett jobb.
4. Att jag lever i en demokrati.
5. Att jag lever i ett land utan krig.
6. Att jag lever i ett land där det är gratis att gå i skolan och vi har skolplikt.
7. Att jag lever i ett land där sjukvården är tillgänglig för alla.
8. Att jag lever i ett land där barn har gratis sjukvård och tandvård.
9. Att jag har råd att köpa mat.
10. Att jag kan läsa.