Den 6 november tillkännagavs Svenska Deckarakademins nomineringar 2015. Vi hade ett event inom ramen för Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall som jag skrev om här.

Idag har Svenska Deckarakademin haft sammanträde och nu står det klart vilka årets pristagare blir:

Årets bästa svenska kriminalroman

Anders de la Motte Ultiamatum (Forum)

Motiveringen var: ”En spännande och intrikat konstruerad modern rövarhistoria”.

Årets bästa till svenska översatta kriminalroman

Nic Pizzolatto Galveston (övers. Lina Erkelius, Kalla Kulor Förlag)

Motiveringen var: ”En mörk roadmovie där medmänsklighet bryter fram som blixtar på en brutal sydstatshimmel”.

Årets debutant

Sara Lövestam Sanning med modifikation 

Motiveringen var: ”Ett mångbottnat drama med en detektiv som finner mänskliga sanningar snarare än ledtrådar”.

De norske kriminalförfattaren Gunnar Staalesen tilldelades Deckarakademins hedersutmärkelse Grand Master.

Liza Marklund tilldelades ett specialpris för sin banbrytande insats för den moderna kvinnliga deckarvågen i Sverige.

Svenska Deckarakademins hemsida hittar ni här

Spännade! Grattis till alla pristagarna!

Jag har läst Galveston. Recension kommer på bloggen i morgon.
Min recension av Sanning med modifikation hittar ni här.
Gunnar Staalesen har jag läst flera tidiga böcker av, de finns recenserade på bloggen. Liza Marklund har jag också läst en del av.
Återstår Anders de la Motte – och nog har jag tänkt läsa något av honom!