Bokstaven NI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven N.

1. Vilken kulturell kvinna på N har följt dig länge?

Olivia Newton-John ”upptäckte” jag förstås i samband med att Grease kom 1978, men efterhand har jag lyssnat på annan musik hon gett ut. Då och då återkommer jag både till Grease och andra låtar, och slås varje gång av vilken stark röst hon har.

2. Vilken kvinna med för- eller efternamn på N, som är en stor favorit, men får på tok för lite uppmärksamhet?

Anette Norberg är kvinna i en sport som får på tok för lite uppmärksamhet i TV och medier – curling. En av de få sporter som jag intresserar mig för och som jag kunde tänka mig att se mer av. Sen råkar hon ju vara från Härnösand, och är dessutom hedersdoktor vid Mittuniversitetet🙂

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på N vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Nanne Grönvall. Vilken mångfacetterad kvinna!

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på N har du ännu inte utforskat?

Trots att jag läst en bok av Ninni Schulman så väljer jag ändå henne. Det känns som om jag borde ge henne minst en chans till.