PJM_0956-711x460Veckans tisdagsutmaning från Kulturkollo lyder:

Finns det en skildring av din egen hembygd som du gillar (eller inte)?

Vilken är din favorit bland landsbygdsskildringar? Vilken film, bok, tavla, tv-serie eller vad det nu kan vara har gett dig en ny, eller en fördjupad, känsla för landsbygden? Berätta gärna också hur och varför.

Vi flyttade ut på landet just innan jag fyllde 10, och där bodde jag tills jag flyttade hemifrån som 19-åring. Jag anpassade mig nog aldrig riktigt och är definitivt en stadsmänniska men som en ”inflyttad” norrlänning så har jag fått ett intresse för att läsa landsbygdsskildringar från Norrland. Norrland täcker en stor del av Sveriges yta och givetvis så skiljer sig skildringarna också en hel del åt beroende var någonstans de utspelar sig. Vill ni läsa ett inlägg kring ”Norrland” som är mitt i prick så läs det här hos Malin.

Så för att vara lite mer specifik så är det framförallt skildringar från det som vi i jobbsammanhang definierar som ”närområdet”, dvs Medelpad, Jämtland, Ångermanland och norra Hälsingland, som jag alltid kollar in lite extra.

Nu passar jag på att slå ett slag för är Elin Olofsson. Hon är en författare och journalist med ursprung från Offerdal, som skriver fantastiskt bra böcker som utspelar sig i Jämtland. De förmedlar en stark känsla av det jämtländska, både i miljö och karaktärer. Dessutom är de språkligt något alldeles extra. Läs Då tänker jag på Sigrid och Till flickorna i sjön. Själv ser jag fram mot Gånglåt som kommer nästa år.