alphabookstagDen här tagen hittade jag inne hos Monika. Ursprungligen kommer den (och bilden) från snowglitter. Man ska lista sina bästa böcker enligt alfabetet.

Det var ju lite knepigare än väntat. Jag gick på titel på det språk jag läst boken. Men det var svårt att värdera böcker, ännu svårare att komma ihåg, så det blev en dominans av böcker jag läst nyligen. Hög konkurrens på titlar på D och E exempelvis, men inte på U och Y. Q, X och Z gick jag bet på, hittade inga böcker jag läst som började på de bokstäverna.

A Allt för din skull av Christina Stielli
B Bastarden från Istanbul av Elif Shafak
C Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Där framtidens fötter vandrar av Mattias Edvarsson
E En man som heter Ove av Fredrik Backman
F Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll
G Guld av Chris Cleeve
H Hon är inte jag av Golnaz Hashemzadeh
I Igelkottens elegans av Muriel Barbery
J Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson
Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset
L Liv till varje pris av Kristina Sandberg
M Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman
nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson
One Day av David Nicholls
P Polis av Jo Nesbø
Q
R Ru av Kim Thùy
S Sommaren utan regn av Maggie O’Farrell
T Tiggarflickan av Alice Munro
U Utrensning av Sofi Oksanen
V Vägen mot Bålberget av Thérese Söderlind
W We were liars av E Lockhart
X
Y You had me at hello av Mhairi McFarlane
Z
Å Årstider av Stephen King
Ä Änglavakter av Kristina Ohlsson
Ö Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty

Är du hågad så haka gärna på!