ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten. En helg som detta flyr man gärna till fiktionens värld.

För drygt en vecka sen så var jag med när Kerstin Bergman från Svenska Deckarakademin presenterade de nominerade för årets pris. Av de nominerade för priset gällande till svenska översatt kriminalroman så hade jag läst två (Små svarta lögner och Kvinnan på tåget) och två till var jag sugen på att läsa (Galveston och Kolbarnet).

IMG_20151106_083642

Galveston av Nic Pizzolatto har jag precis läst ut och ska nu börja på Kolbarnet av Monica Kristensen. Den utspelar sig på Svalbard vilket ska bli intressant eftersom jag faktiskt varit där.

Smakbiten är från sid 15 i PDF-versionen.kolbarnet

Har jag kommit till sysselmannens kontor?« Hennes röst var irriterad.
»Ja. Du talar med Knut Fjeld. Jag är vakthavande. Du får ursäkta mig men jag befinner mig hemma i min lägenhet och lagar lite mat just nu. Växeln är stängd så …«
»Det vet jag mycket väl, annars hade jag inte hamnat hos dig. Är inte detta jourtelefonen?« Det var tydligen en mycket bestämd dam han talade med.
»Jo, det stämmer. Jag ber om ursäkt. Vad gäller saken?«
»Jo.« Hon suckade. »Det här är lite komplicerat. Det kommer säkert att bli en massa rabalder …« Hon tvekade. »Men vi anser inte att vi kan göra något annat än att ringa till er.«
Men kom igen nu, tänkte Knut. Han hade sett fram emot en lång kväll i soffan framför teven utan att göra något särskilt. Men han sade inget. Ofta var tystnad ett bra sätt att få folk att börja prata.
»Jag heter Ingrid Eriksen och är föreståndare för förskolan Kolbarnet. Och nu visar det sig att … ja, ett av barnen har försvunnit. Modern arbetar här. I eftermiddags skulle hon hämta sin dotter men plötsligt var dottern borta. Vi har letat igenom hela förskolan. Och dessutom är inte hennes kläder här. Stövlarna, mössan, termokläderna och vantarna, alltihop är borta.«