Lisa är soldat i Afghanistan när hon får ett bud hemifrån. Hon måste omedelbart ta sig tyrannensbarnhem då hennes yngre syster Marie försökt ta livet av sig. Hennes äldre bror, Ivan, är även han soldat i samma region i Afghanistan, och han ska också hem. Den yngre brodern Peter har Lisa inte haft kontakt med på länge, efter en tragisk händelse några år tidigare. De fyra syskonen växte upp på en gård i Danmark, tillsammans med sin despotiske far och sin depressiva mor. De har tidigt tvingats inse att de varken kunde lita på sin misshandlande far eller på sin instabila mor. Det har präglat deras liv och uppväxt. Nu måste Lisa fundera över och berätta vad som hänt för en man hon nyligen mött.

Tyrannens barn av Anne-Cathrine Riebnitzsky kom ut 28 september 2015. I original heter den Forbandede yngel och kom ut 2013. Anne-Cathrine Riebnitzsky är en dansk författare och officer. Hon debuterade 2012 med Den stjålne vej. Hon har även skrivit fackboken Kvindernes krig om sina upplevelser som soldat i Afghanistan.

Den här boken läste jag om hos en del norska bokbloggare i En smakebit på søndag och blev sugen på att läsa den. Förlaget var vänligt nog att skicka en e-bok som recensionsexemplar.

Tyrannens barn är en bok med ett tyvärr ständigt aktuellt tema satt i en samtid. De fyra syskonen, där det näst äldsta barnet Lisa får vara berättaren, har en barndom där de inte får vara barn, utan i mångt och mycket lära sig att läsa sina föräldrar och ständigt värdera vad de säger och gör. Det finns en egoism hos deras föräldrar som gör mig oerhört irriterad, och att jag berörs av historien om deras uppväxt. De fyra syskonens komplicerade band till varandra är väl beskrivet.

Jag hade höga förväntningar på Tyrannens barn och tyvärr så lever den inte upp till dessa. Boken är uppbyggd med att man växelvis får ta del av olika berättelser om händelser i Lisas liv, och som läsare kastas man fram och tillbaka i kronologin och berättandet som gör det hela rörigt. I grunden finns det en bra historia om otrygghet och föräldrar som sviker, men boken blir för spretig. Det är som författaren vill säga för mycket. Tyrannens barn är välskriven men så blir det hackigt av de de tvära kasten i berättelsen som jag inte får ihop.

Det finns flera trådar som kastas ut men som jag tycker inte får utrymme. Jag hade velat haft mer fokus på syskonens barndom och mindre på nutiden. Afghanistandelen är intressant men också lite svårbegriplig. I beskrivningen av boken (och i den svenska översättningen av titeln) så ligger fokus på pappan. Men i huvudsak handlar det om mammans beteende och i slutändan förstår jag inte fullt ut vad det är som gör att de hatar honom så innerligt. Jag förstår inte heller det som leder till pappans död eller betydelsen av den historia som handlar om Lisa, hennes bror Peter och en tredje person. Det är som de delarna av berättelsen bara plötsligt dyker upp.

Efter att jag läst boken så läser jag på nätet att boken har verklighetsförankring och kunde publiceras först efter hennes pappas död. Det ger en extra dimension till berättelsen.

Trots att Tyrannens barn inte levde upp till höga förväntningar skulle jag kunna tänka mig att läsa mer av Anne-Cathrine Riebnitzsky. För i grunden tycker jag hon är en berättare med stor kunskap och engagemang.

Omdöme: Hoppig men viktig berättelse om otrygghet, föräldraskap och en tragisk uppväxt.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har och dagarna går

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Forbandede yngel
Förlag: Massolit

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar i form av e-bok. Tack för det.
Utläst 26 oktober 2015.