ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten.

Efter en helt fantastisk vecka med Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall (som ni kan läsa om här, här, här och här😉 ) som inneburit totalt deckarfokus och att få träffa en massa trevliga författare, så försöker jag nu landa i verkligheten. Lite svårt när man fått träffa Elly Griffiths, Peter James, Arne Dahl och Linda Olsson. Och ett antal fler bra svenska författare.

DSC_0143

Verkligheten innebär soffhäng med böcker som fått stå tillbaka ett tag. På bara två dagar så har jag läst Augustprisnominerade När hundarna kommer av Jessica Schiefauer. Och jag säger bara – LÄS! Den ska jag bokcirkla om på nätet på Kulturkollo med start idag.

Efter den så plockade jag upp en bok jag har stora förväntningar på, som även den är Augustprisnominerad: Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri. Så här skriver förlaget om boken: ”Folk säger att Samuel och Laide var själsfränder, att deras kärlekshistoria var helt jävla magisk, att dom var menade för varandra. Folk säger att Samuel gjorde det för att hämnas, för att han var svartsjuk, för att han ville tvinga Laide att minnas honom. Folk säger att det aldrig hade hänt om inte Vandad hade blandat sig i, att det var Vandads fel, att Vandad gjorde vad som helst för pengar.”

Smakbiten kommer från sid 12:alltjaginteminns

Två månader och tre dagar kvar. Men det är lugnt. Jag tänker inte så mycket på det. Jag trivs ganska bra. Okej Det är lång tid. Men samtidigt slipper jag oroa mig för hur jag ska betala hyran. Vad vill du veta? Ska jag börja med hur jag lärde känna Samuel? Vill du höra den långa eller korta versionen? Välj själv. Jag har all tid i världen.