I början av oktober trodde jag seriöst att detta kunde bli en månad utan några boktillskott. Så här mot månadens slut förstår jag inte riktigt varifrån jag fick den idén.

Helt oväntat dök av Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt av Katarina Bivald upp i brevlådan. Tack för den!

DSC_0034

Sen kunde jag inte motstå Tyrannens barn av Anne-Cathrine Riebnitzsky som förlaget skickade som e-bok. Tack för den! Läst men ännu inte recenserad.

tyrannensbarn

Jag var på Bokens afton och lyssnade på Mons Kallentoft och Lasse Berg. Dottern var med och fick efteråt Mitt inre Afrika av Lasse Berg medan jag föll för Zack av Mons Kallentoft.

DSC_0033

Beathes bokhjerte hade giveaway av ett antal böcker och jag kunde inte motstå dessa två böcker. Ida Løkås hade jag läst en bok av och Pappa er et postkort stod på önskelistan. Steady av Jarle Sten Olsen av är norsk krim som jag hade läst positivt om.

IMG_20151021_203618

När jag läste det här från Rabén & Sjögren gick jag in och laddade ner e-boken. Censur på det här viset förstår jag mig inte på. Värmländska Hammarö kommun har beslutat att plocka bort Christina Wahldéns debutbok Kort kjol från skolundervisningen eftersom de tycker att den ”inte är lämplig”. Förlaget Rabén & Sjögren är mycket kritiskt till beslutet. Från och med idag och två veckor framåt lägger förlaget ut boken som kostnadsfri e-bok på sin webb, rabensjogren.se

kort-kjol

Augustpriset skickade ut mejl om att det fanns nominerade böcker att få och jag kunde inte motstå dessa två. De stod ju redan på min ”intresserad-av-lista”. Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri och När hundarna kommer av Jessica Schiefauer.

IMG_20151029_182728

Som sagt var. Oktober månad blev inget undantag vad gäller påfyllnad i överfulla hyllor…