ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Mari på den norska bloggen Flukten fra virkeligheten.

Den här helgen har dottern och jag tjejhelg medan killarna är på resande fot. På fredag eftermiddag så ägnade vi oss en del åt läsande, men annars har vi passat på att göra annat, som att pärla. Bilder kommer på Instagram.
I veckan som kommer är det dags för höstens höjdpunkt – Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall – och det påverkade mitt läsval när jag skulle välja ny bok. På onsdag kväll (4/11) så är det internationell kväll och en av gästerna är Peter James. Jag hade lust att förbereda mig för det och insåg att jag inte var ”i kapp” i läsningen av hans böcker. Den jag läser nu är Dead Man’s Time och det är en i hans serie om Roy Grace.

Smakbiten kommer från sid 37:deadmanstime

They walked through into a large, oak-panelled hallway, on which lay several fine, but worn, Persian rugs. Almost instantly they notices dark rectangles on the bare walls, as if pictures had once hung there. And the entire hallway, for such a grand house, seemed strangely bare.
As did most of the downstairs rooms they searched.
Leaving his colleague to continue downstairs, Dave Roberts walked up the ornate circular staircase. Only a few moments later he shouted, ”Susi, quick! Up here!”