Bokstaven KI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven K.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på K.

Kim Thúy är en kanadensisk författare som flydde med sin familj från Vietnam när hon var tio år. Jag rekommenderar båda hennes böcker – Ru och Mãn – mycket starkt.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på K vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Katie Melua är en brittisk sångerska som flyttade som nioåring från Georgien till Irland. Hon har en vacker röst, och jag gillar flera av hennes låtar. Inte minst Nine Million Bicycles.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på K som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Den här gången hamnar jag faktiskt i sportens värld. Charlotte Kalla är en kvinna som har ett oerhört driv och målmedvetenhet, samtidigt som hon verkar generös och trevlig. Jag såg henne staka sig upp för Södra Berget här i Sundsvall under SM-veckan i somras, och det var fart ska jag säga. Sa jag att hon bor här i Sundsvall ?🙂

Vilken kvinna med för- eller efternamn på K är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt

Högst upp på min önskelista står Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler. Den hoppas jag tomten kommer med.