Box 4 i serien om Varg Veum innehåller I mörkret är alla vargar grå (2011), De döda har det bra (2012) och Kalla hjärtan (2012). Vi såg I mörkret är alla vargar grå 13 juni 2015, De döda har det bra 27 juli 2015 och Kalla hjärtan 28 juli 2015.  Jag har tidigare skrivit om Box 1, Box 2 och Box 3. I och med detta har vi sett alla filmerna om Varg Veum.

Så här står det om dem på nätet:

I mörkret är alla vargar grå
Ett vrål skakar Bergen när ett vapenlager exploderar. Varg Veums bästa vän, blir varg_veum_volym_4_2_discutpekad som ”Bombaren”, men någonting stämmer inte. Veum börjar gräva i vapenindustrins mörka hemligheter och dras snart in ett farligt spel som kommer bli hans största och farligaste någonsin…

De döda har det bra
En ung asylsökande tjej dör mitt framför ögonen på Varg Veum och frågan är om det var en olyckshändelse eller ett mord. Varg och Karin får reda på att offret var djupt involverad i en verksamhet som utnyttjar unga kvinnor på flyktingförläggningar. Det blir en kamp mot klockan för Varg som måste lösa fallet innan fler liv går förlorade.

Kalla hjärtan
Privatdetektiven Varg Veum ska bli pappa men när han letar efter ett försvunnet syskonpar i prostitutionsmiljö tar hans liv en ny riktning. Varg inser att fallet har samband med ett mord som undersöktes av Hamre. Spåren leder till en hänsynslös knarkliga och hoten mot Varg ökar i takt med Karins växande mage.

De här tre filmerna baseras på den femte, tolfte och den artonde boken i serien om Varg Veum. Jag har inte läst någon av dem, vilket innebär att jag inte kan göra någon jämförelse av historierna. Från tidigare filmatiseringar är jag helt säker på att det skiljer en hel del i utvecklingen av Vargs privatliv. Det i sig stör mig inte, men däremot så blir jag mer och mer irriterad på Vargs och Karins totala brist på kommunikation som gör att de utsätter varandra för fara. Jag tycker också det är vissa glapp i historierna, i synnerhet i De döda har det bra.

Jag gillar de här filmerna, där vi nu sett hela tolv stycken. De är relativt enkel underhållning som tjänar syftet att distrahera för stunden. Men de håller också en bra nivå i filmatiseringen och skådespeleriet. Mina favoriter är fortsatt charmiga Trond Espen Seim (som spelar Varg) och Bjørn Floberg (som spelar polisen Hamre) med sin torra humor. Och så älskar jag förstås vyerna från Bergen. Tack och lov att de bestämde sig för att inte flytta Vargs historia någon annanstans!