Bokstaven JI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven J.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på J.

För inte så länge sen visste jag inte ens att hon fanns, men nu är hon en av mina favoriter. Jojo Moyes. Behövs en närmare introduktion?

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på J vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

För en gångs skull så tyckte jag det här var busenkelt. Återigen så vänder jag mig till musikens värld och där hittar jag Jill Johnson. Jag gillar verkligen hennes musik och har varit på flera konserter (hon kommer ofta till Sundsvall) där även mellansnacket visar att hon är en intelligent och stark kvinna. I Tv-serien Jills veranda tyckte jag hon också fick visa både sin lyhördhet och fantastiska sångröst.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på J som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Egentligen hade jag kunnat ta Jill här, men nu väljer jag en annan kvinna, nämligen Bodil Jönsson. Som kvinna och fysiker kan jag inte annat än vara imponerad över hennes driv, hennes styrka och hennes förmåga att nå fram med ett budskap till en bred publik. Det måste ha krävt en hel del.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på J är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Nyfiken har jag varit på Jessica Schiefauer sen hon kom ut med boken Pojkarna. Den hade jag tänkt läsa, men nu blir det nog När hundarna kommer först, för den ska Kulturkollo bokcirkla om.