Bokstaven II Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven I.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på I.
Om man nu kan ha en favorit efter att ha läst en bok så väljer jag Ida Løkås. Hennes Det fine som flyter forbi imponerade och jag vill gärna läsa mer av henne.

2. Berätta om ett kulturellt verk som innehåller ett ord på I och som är skapat av och/eller har en kvinna i huvudrollen.
I
taket lyser stjärnorna är en stark film som handlar om Jenna som går i sjuan. Den bygger på en bok av Johanna Thydell.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på I som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
När det var bokstaven G var det en del som nämnde Indira Gandhi. Då grämde jag mig över att inte kommit på henne, men det kan jag ju reparera nu. Nog för att hon på många sätt var kontroversiell, men jag uppfattar henne som en mycket stark kvinna.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på I är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?
Trots att det här med humor inte är min favoritgenre så är jag lite nyfiken på Catharina Ingelman-Sundberg. För det är ju också deckare hon skriver. Dessutom kommer hon till Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall i november.