toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till Ten Bookish Things I Want to Quit Or Have Quit (aka ten book series I think I’m going to abandon, ten bookish habits I want to quit, ten authors I quit reading, ten types of books I’m quitting, ten tropes I want to stop reading about, ten books I marked as DNF (did not finish) recently, etc. Get as creative as you want)

Det känns lite utmanande att välja tio författare. Tio vanor tror jag att jag gjort tidigare och det var inte lätt. Så nu tar jag serier. Har nog gjort det förut också, men ändå… Man ska aldrig säga aldrig, men så här ser det ut nu.

  1. Liza Marklunds serie om Annika Bengtzon. Någonstans så tappade jag intresset, och nu kan jag inte riktigt uppbåda intresse nog att plocka upp serien. Trots att den sista boken kommit.
  2. Gunnar Staalesens serie om Varg Veum. Läste fem böcker, men det är nitton böcker i serien. Hittills.
  3. Arne Dahls serie om A-gruppen. Jag har läst den första, och det är tio kvar. Det kan hända att jag ändrar mig, men just nu står den inte högst på listan.
  4. The First Law av Joe Abercrombie. Jag har läst första delen, Det lockande stålet, och visserligen var den oväntat underhållande, men även här känner jag inte att jag kommer att prioriteria den.
  5. Stephen Booths serie. För väldigt länge sedan läste jag första delen, och andra står också i hyllan. Men det är hittills tretton böcker som kommit ut.
  6. Blodsarvetserien av Henrik Larsson. Jag har läst den första i Makeutmaningen. Välskriven men ingen serie jag längtar efter att fortsätta.
  7. Sagan om Belgarion av David Eddings. Dottern och sonen gillar den här serien. Väldigt mycket. Jag har läst första, men om jag kommer att läsa fler är tveksamt.
  8. Sara Blaedels serie om Louise Rick. Jag har läst den sjunde boken (De bortglömda) och tyckte den var så bra så jag började leta efter den första, Grönt støv. När jag var i Köpenhamn så kollade jag efter den, men då sa de att den var slut på förlaget och då tappade jag liksom lite orken…
  9. Anna Bovallers serie om Petra Wester. Jag har läst den tredje boken, Äppelkyrkogården. Helt OK, men jag inte så att jag jagar de övriga delarna.
  10. Karin Wahlbergs serie om Claes Claesson och Veronika Lundborg. Jag har läst åttonde boken (Glasklart) och någon av de första (för många år sedan). Ganska bra, men ändå inte en favoritserie. Och då är det svårt att prioritera.

Det var inte så svårt att hitta serier när jag började leta. Visade sig att jag mer än en gång läst en bok i en serie (och inte alltid den första) för att sedan överge serien. Mycket handlar om prioriteringar och det finns så otroligt många bra serier, att konkurrensen är hård.

