ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Jag har tragglat rätt länge med Nattfilm men efter den fick jag börja på en bok jag sett fram mot att läsa, en ny svensk deckare: Den åttonde dödssynden av Rebecka Edgren Aldén. Den handlar om Nora, som vänt sitt liv till en framgångssaga efter en hemsk olycka. Men när en ny granne, Klara, flyttar in så rubbas hennes cirklar.

Som av en händelse så blev det en sen kväll i går, för jag kunde bara inte sluta läsa. Och vips så var den utläst… Men jag tar ändå smakbiten från den.

Smakbiten kommer från sid 37:denattonde

När hon stängt dörren om sig hemma vred hon sina händer. Något hade gått fel i mötet. Och hon kunde inte riktigt förstå vad. Hon vankade av och an i hallen. Hon visste att alla på gatan såg upp till henne. Skulle Klara förstå, och se henne på samma sätt? Nora försökte skaka av sig oron, visst skulle hon få flera chanser med Klara? Jo, det skulle hon.
Ändå satt olusten kvar som en klibbig hinna på huden. Känslan att bli bortvald och föraktad hade hon inte upplevt på väldigt länge. Men när den nu dök på henne var den välbekant. Den påverkade henne på ett sätt som hon inte gillade. Inte alls.

 

