ensmakebitÄnnu en vecka till ända – det går verkligen fort nu. Två tjänsteresor, många aktiviteter och på tok för mycket besvärande huvudvärk kan man sammanfatta den med. Helgen har varit skön, men det känns som om hösten kommit nu.

Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Jag ser inte att Mari lagt ut något än men kör ändå. Huvudvärken har gjort att det inte blivit så mycket läst som jag hade velat, och eftersom det är en ganska tjock bok jag gett mig på så läser jag fortfarande den bok som jag började på förra söndagen. Det är Nattfilm av Marisha Pessl och den ingår i Makeutmaningen. Skräckfilmsregissören Stanislas Cordova har inte synts i offentligheten sedan 1977. Men så hittas hans dotter Ashley död, och journalisten Scott McGrath börjar gräva i saken.

Smakbiten kommer från sid 263

”Er vän har en rätt allvarlig förbannelse över sig.”nattfilm
Hon utvecklade inte detta, la bara ifrån sig rötterna, lutade sig bakåt i fåtöljen och väntade tålmodigt på att vi skulle säga något.
Jag stirrade stumt tillbaka på henne. Nora också.
Normalt sett skulle jag ha avfärdat ett sådant påstående med en axelryckning och tänkt att det rörde sig om ren vidskepelse. Men det var något med Cleopatra – hennes burdusa visshet – som inte var så lätt att avfärda. Först och främst såg hon ut som Konfucius punkiga syrra. Hon talade dessutom med en luttrad hjärnkirurgs entoniga tonfall.

