Bokstaven AEnligt O har skapat en ny alfabetsutmaning och jag tänkte försöka hänga på. Den förra hängde jag med på i sluttampen. Nedan hittar du frågorna och mina svar på bokstaven A.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på A?

En av mina favoriter är Majgull Axelsson. Hennes Rosario är död gjorde ett enormt intryck på mig när jag läste den, och sedan dess har det blivit några böcker av henne. Senast var det Jag heter inte Miriam som jag vill rekommendera starkt!

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Det här var definitivt den knepigaste (och dessutom är jag dålig på namn!). Men jag väljer Amanda Jenssen. Jag gillar hennes röst, flera av hennes låtar och att hon väljer sin egen väg i musiken.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på A, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.

Det är ju svårt att veta vad ”andra” redan har upptäckt, men en favorit som jag tycker att fler borde läsa något av är Margaret Atwood. Hennes The Handmaid’s Tale är nästan en klassiker.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på A har du ännu inte utforskat?

En författare som jag är lite nyfiken på är Cecilia Ahern. Kanske någon kan rekommendera någon av hennes böcker?

