boktrave_164953322Den här enkäten hittade jag inne hos Johannas deckarhörna och hon har helt rätt i att bokbloggare gillar enkäter 🙂

1 De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit? (Hittills, även här, sommaren är ju inte slut ännu.)

Alltså, jag vet inte om jag haft tur eller så, men jag har njutit av flera fina dagar, med lagom värme så jag kunnat sitta ute och och läsa i solstolen på förstubron. Min lässommar har varit riktigt bra, men ändå så har jag inte hunnit läsa alla böcker som jag hade hoppats hinna.

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya)!

I makeutmaningen ska jag hinna med Svärdets makt av George R R Martin som jag håller på med nu. Sen har jag två recensionsexemplar som jag längtar otroligt efter att få börja läsa: Mästare, väktare, lögn, vän av Christoffer Carlsson och April, april av Mattias Edvardsson.

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du mest efter?

Alltså då måste man ju ha någon form av koll;-) De två som jag redan fått och nämner i förra frågan är två som jag längtat efter. Ingenting är glömt av Adam Sarafis (en pseudonym för två författare där den ena är min favorit Linda Olsson) lockar en hel del liksom Kolbarnet av Monica Christensen.

4. Kräftor eller surströmming. I augusti är det premiär för dessa ”delikatesser”. Vilket väljer du helst?

Törs jag som (inflyttad) norrlänning erkänna att jag aldrig ätit surströmming? Kräftor däremot älskar jag!

5. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar?

Ingen femma alls under sommaren, vilket jag är lite besviken på. Men många bra böcker. Jag får nog ändå utse Vita spår av Emelie Schepp till den bästa – ja, i alla fall den mest spännande – i sommar.

6. Finns det någon för dig ny författare du är sugen på att läsa i höst?

Monica Christensen (se fråga 3) är jag sugen på att läsa något av. Diana Gabaldon hoppas jag också jag har energi nog att läsa något av.

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?

Från högstadiet minns jag att vi fick som uppgift att jämföra Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal med en bok av Vilhelm Moberg (minns nu inte vilken). Det var den första jämförande uppgiften som faktiskt blev intressant och jag blev också överraskad över hur bra jag tyckte böckerna var.

8. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?

Om det blir några behagliga kvällar så ska jag försöka unna mig lite lästid ute i solstolen. Annars handlar det mest om att inte boka in så många måsten på kvällstid.

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?

Den eviga frågan. Jag försöker mixa så jag behåller läsglädjen och variera. Men är det recensionsexemplar som jag efterfrågat så prioriterar jag dem.

10. Till sist, vilken är hösten allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?

Är augusti sommar eller höst? För den mest efterlängtade boken är Christoffer Carlssons nya. Annars har mina favoritförfattare kommit med nya tidigare under året.

 

