Det är slumpen som gör att Ridley Jones befinner sig på trottoaren just vid samma beautifulliestidpunkt då en liten pojke går ut i trafiken. Hon kastar sig ut och räddar honom utan att tänka sig för. Hela händelsen filmas och hon blir känd över hela landet för sin hjälteinsats. Kort därefter så får hon ett kuvert med ett brev, vilket gör att hon måste ifrågasätta allt hon trott varit sanningen om sig själv. Hennes nya granne Jake som hon inleder ett förhållande med tycks å ena sidan vara den enda hon kan lita på, men å andra sidan verkar han dölja något för henne. Vem kan Ridley lita på i sin jakt på sanningen om vem hon är?

Beautiful Lies av Lisa Unger kom ut 2006. Den finns även översatt till svenska med titeln Vackra lögner. Lisa Unger är en prisbelönt amerikansk författare som översatts till 26 språk. Hon debuterade 2002 med Angel Fire och har gett ut tretton romaner.

Jag hade läst om Lisa Unger på någon bokblogg (osäker vilken och nu hittar jag det inte) och skrivit upp henne som ”nyfiken-på-författare”. När jag sen plockade böcker i Barnes and Noble i Salt Lake City i våras så hittade jag Beautiful Lies.

Beautiful Lies är en oväntad bra bok med högt tempo. Från börhan sveps jag med i historien och vänder ivrigt blad. Jag tilltalas väldigt mycket av Ridleys direkta dialog med läsaren, med förklaringar och ett stort mått av humor. Hennes attraktion till Jake, hennes kval och hennes relation till föräldrarna är väl beskrivna. Men mot slutet av boken så blir det faktiskt för mycket. Ridleys förklaringar övergår till någon form av ursäkter och det blir tjatigt med övertydliga moraliska predikningar.

Styrkan i Beautiful Lies är dels att den är mycket välskriven, och dels att personerna känns levande. Mysteriet om Ridley är spännande och intressant och detaljerna lyckas överraska mig flera gånger. Tyvärr haltar slutet lite. Det finns en del frågetecken som jag inte tycker löses upp, och jag blir också irriterad på Ridleys attityd.

Trots att slutomdömet drogs ner rejält av slutet så är jag nyfiken på Sliver of Truth av Lisa Unger, som tydligen också handlar om Ridley Jones. Hamnar nog någonstans på min önskelista framöver.

Omdöme: Välskriven thriller om hemligheter, ursprung och lögner.
Betyg: 4

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Broadway Paperbacks

Mitt exemplar köpte jag i april i Salt Lake City.
Utläst 18 juli 2015.

