Årets sommarresa gick till Rom, den tredje huvudstaden på tre år vi besöker nu (2013 var vi i London, 2014 i Paris). Det var på många sätt en bra resa men att åka till Rom i juli när temperaturen klättrade upp mot 40-strecket var inte helt klockrent. Tror aldrig jag svettats så mycket i mitt liv 😉 Trots missnöje med den svenska kyliga sommaren så är jag glad att jag inte bor i en storstad där man flera veckor i rad har så varmt. Förutom alla givna sevärdheter som vi traskade runt i så är vi en bokälskande familj så naturligtvis så letade vi upp en del oaser med luftkonditionering = bokhandlar!

Alldeles bredvid vårt hotell låg Galleria Alberto Sordi, med inglasade vackra hus och fantastiskt golv. Mitt i så låg en trevåningars bokhandel med böcker, filmer, musik och fik, där vi var flera gånger. Ljuvligt svalt också. Det var ju mest böcker på italienska, man maken lyckades hitta en bok, några filmer och skivor som han inhandlade.

IMG_6738

Så här såg det ut i hyllan – som vanligt svenska deckare. Det är intressant att se hur olika omslagen designas i olika länder:

DSC_0334 DSC_0333 DSC_0332 DSC_0330DSC_0433

Bland böckerna på engelska hittade vi:

DSC_0403

Den första dagen var vi bl.a. i Trastevere. Där letade vi upp den här bokhandeln som stod i vår guidebok.

DSC_0370 DSC_0369

 

Det var svalt, bokhandeln hade ett stort utbud (enbart böcker på engelska) och jag fick personlig service (på engelska) när jag frågade efter deckare som utspelar sig i Rom. Till slut föll valet på den här boken:

IMG_20150725_183234När jag började läsa boken visade det sig att mordet begås just i det området där bokhandeln låg och kroppen hittas utanför den restaurang vi hade ätit en otroligt god lunch samma dag 🙂 Här är den:

IMG_6833

En kväll så letade vi upp den här bokhandeln som låg i närheten av Spanska Trappan och nära vårt hotell. Stort utbud av böcker på engelska. Såg också några böcker av svenska författare, men det var förbjudet att fotografera inne i bokhandeln.

DSC_0435

Vi var rätt nöjda med våra bokhandelsbesök, och hade säkert kunnat handla mer än vi gjorde 😉 Avslutar med en mer typisk, icke-bokrelaterad bild från resan. Solen gassar och det är 37 grader i skuggan :-):

IMG_6918

