I en amerikansk stad ska en stor jobbmässa äga rum. Redan kvällen innan börjar de mrmercedesarbetslösa köa, och de står där hela den kalla natten. Tidigt på morgonen, innan morgondimman lättat, så dyker det upp en bil, en Mercedes. Men den parkerar inte utan kör rätt in i folkmassan. Åtta människor dör, och femton skadas.
Polisen lyckas inte identifiera personen som satt bakom ratten på den stulna Mercedesen. När detektiven Bill Hodges några månader senare pensioneras så är det ett av de olösta fallen han lämnar efter sig. Så kommer det ett personligt brev till honom. Brevskrivaren påstår sig vara mördaren, Mr Mercedes, och han tycks veta väldigt mycket om Bill Hodges, t.ex. att han inte tycker sig ha någon mening med livet. Men brevet får Bill Hodges på andra tankar, och han börjar följa spåren som brevet ger. Kommer han hitta Mr Mercedes innan längtan efter att begå ett nytt massmord blir alltför stor?

Mr Mercedes av Stephen King kom ut 2014. På svenska kom den ut, med samma titel, i maj 2015. Det är den första deckaren i en serie om Bill Hodges. Stephen King är en mycket framgångsrik amerikansk författare vars böcker sålts i mer än 350 miljoner exemplar, och flera av dem har filmatiserats. Han debuterade 1974 med Carrie.

Jag läste en del av Stephen King på 90-talet, men hade sen en ”paus”, tills jag tidigare i år läste 11.22.63 som en del av Makeutmaningen. Men lite förvånad var jag att jag fick Mr Mercedes (på engelska) i födelsedagspresent av sonen.

Mr Mercedes är en mycket välskriven bok av en skicklig författare. Trots att detta sägs vara Kings första ”deckare” så känner man igen att det är en King-bok av stämningen och språket redan från början. Han är helt enkelt en mästare på att bygga stämningar! De korta kapitlen gör det förrädiskt lätt att tänka ”bara lite till” och boken går snabbare att läsa än jag trott. Men samtidigt så tycker jag att det efter en bra inledning är en bit i mitten som är rätt trög. Som tur var tar det sig igen mot slutet.

Jag är ingen stor fantast av ”skräck”. Några av Stephen Kings böcker har jag ändå uppskattat, men de har varit på gränsen till vad jag klarar av. Det här är mer deckare än någon jag tidigare läst av honom och det passar mig. Som vanligt så ingår också ett stort mått av analys av det amerikanska samhället i berättelsen – det är också något som han är bra på.

I 11.22.63 kunde man hitta referenser till tidigare böcker i form av karaktärer. Även i den här boken så flirtar han med läsaren genom att infoga referenser till sin egen produktion, som clownmasken och en bil som går av sig själv. Det finns säkert mer som jag skulle hitta om jag läst mer av honom!

Bill Hodges är inte på något sätt en unik karaktär som polis i en deckare, tvärtom så har han väldigt många drag som man hittar i andra amerikanska deckare. Men trots sina brister så är han ändå rätt sympatisk. Mer unika känns Jerome och Holly, och jag hoppas att även de dyker upp i kommande böcker i serien. Redan tidigt i den här boken så får man möta Mr Mercedes, och ska jag vara helt ärlig så tycker jag att han är lite för mycket av allt, så mycket så det förtar en del av det obehagliga.

Jag är inte helt frälst, men ändå såpass nöjd så jag kunde tänka mig att läsa nästa del av trilogin. Finders Keepers heter den och kom ut i juni. Tredje delen ska heta End of Watch enligt Goodreads.

Omdöme: Välskriven amerikansk deckare om egenkärlek, galenskap och besatthet.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Johannas deckarhörnaBokhyllan, Bibliotekskatten, Läsa & LyssnaBims blogg och Kulturbloggen

Mer om boken kan du läsa här och här
Förlag: Hodder and Stoughton

Mitt exemplar var en födelsedagspresent från sonen i januari i år.
Utläst 13 juli 2015.

